Terkini


Salam sejahtera kepada semua pelawat-pelawat yang melayari blog ini,semoga anda mendapat manafaat dan sebagai wardah perkongsian ilmu.Sebarang cadangan atau ulasan yang membina amat-amat di alukan.Terima Kasih.


Wednesday, July 25, 2012

Ramadan Bulan Al-Quran Diturunkan



BILA DAN BAGAIMANA AL-QURAN DITURUNKAN
 
Terdapat dua pendapat mengikut ahli sejarah, termasuk pendapat para ahli hadis, tentang Al-Quran yang diturunkan (diwahyukan) kepada Nabi Muhammad saw. 

Pendapat pertama menyatakan bahawa Al-Quran diturunkan pada malam Isnin tanggal 17 Ramadhan, 13 tahun sebelum hijrah (6 Ogos 610 M). Pendapat kedua pula menyatakan bahawa Al-Quran telah diturunkan pada malam Isnin, tanggal 24 Ramadhan (13 Ogos 610 M).

 Pendapat yang pertama adalah berdasarkan ayat 41 dari Surah Al-Anfaal, manakala pendapat kedua dasarnya adalah ayat 1 Surah Al-Qadr dan ayat 1-4 Surah Ad-Dukhan.
Walaupun tradisi Nuzul Al-Quran telah lazim diperingati pada tanggal 17 Ramadhan, namun sesungguhnya pendapat kedua adalah lebih kuat dan lebih mungkin benarnya. Ini adalah kerana malam Lailatul Qadar yang dipercayai sebagai malam turunnya Al-Quran bukanlah terjadi pada tanggal 17 Ramadhan. 

Adapun dalam firman Allah SWT pada ayat 41 surah Al-Anfaal, yaitu: "…jika kamu beriman kepada Allah dan apa-apa yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Nabi Muhammad saw) pada hari Furqan,iaitu di hari bertemunya dua pasukan (diperang Badar, antara muslimin dan kafirin)…" (TTQ 8 : 41) Ayat tersebut tidak ada sangkut-pautnya dengan Nuzul Al-Quran. 

Tetapi sebenarnya ayat tersebut merupakan penjelasan tentang hukum pembahagian harta rampasan perang (seperti yang terdapat pada awal ayat tersebut). " Ketahuilah sesungguhnya apa saja yang dapat kamu peroleh sebagai rampasan perang, maka sesungguhnya seperlima untuk Allah, RasulNya, kerabat-kerabat (Rasul), anak-anak yatim, orang-orang miskin dan ibnussabil (orang yang sedang dalam perjalanan)…" (TTQ 8 : 41).

Dan apabila diteliti dengan lebih lanjut, yakni dengan menghubungkan hadis-hadis tentang turunnya Al-Quran, iaitu pada Lailatul-Qadar dan kelahiran Rasullullah pada hari Isnin serta pada catatan-catatan waktu di dalam takwim, maka akan diperolehi kesimpulan yang lebih tepat, iaitu Al-Quran diturunkan pada hari Isnin, malam 21 bulan Ramadhan, 13 tahun sebelum Rasullulah saw berhijrah ke Madinah. 

Menurut para mufassirin, Al-Quran yang diturunkan pada malam "Lailatul Qadar" sebagaimana disebut di atas adalah Al-Quran yang turun sekaligus di "Baitul Izzah" di langit dunia. Sedangkan Al-Quran yang diturunkan ke bumi dan diterima Rasullullah sebagai wahyu terjadi secara beransur-ansur selama sekitar 23 tahun. 

Adapun ayat-ayat yang pertama diturunkan (diwahyukan) kepada Nabi Muhammad saw adalah ayat 1-5 surah Al-'Alaq. 

Dan peristiwa ini terjadi ketika nabi saw sedang bertahannus (menyendiri) di Gua Hira. Sedangkan ayat Al-Quran yang terakhir sekali diturunkan adalah ayat-ayat riba iaitu ayat 278 sehingga 281 dari surah Al-Baqarah.

Saturday, July 21, 2012

Hikmah berpuasa



Puasa Ramadan yang difardukan kepada umat Islam bukan saja ujian kepada keimanan menahan nafsu makan minum, ibadat itu juga memberi kebaikan kepada tubuh badan terutama untuk menghapuskan toksin yang tersimpan selama ini.

Pengamal Perubatan dan Penceramah Motivasi, Dr Danial Zainal Abidin, berkata selepas sekian lama badan menerima makanan dan minuman yang memudaratkan, puasa Ramadan memberi peluang kepada manusia mengembalikan ketahanan tubuh badan.
Katanya, makanan serta minuman yang diambil sepanjang 11 bulan sebelum kedatangan Ramadan mungkin halal dari segi sumber dan bahan asasnya tetapi tidak semestinya makanan itu baik kepada kesihatan.

Oleh itu, sebulan Ramadan yang ditetapkan Allah untuk umat Islam menunaikan rukun Islam ketiga membawa bersama hikmah kefarduannya menurut pandangan sains berdasarkan kajian dilakukan pelbagai pihak mengenai kaitan puasa dari aspek kesihatan.

“Memang asasnya niat puasa itu penting supaya kita tidak terbabas. Jangan kata niat kita puasa untuk kuruskan badan atau kurangkan kolesterol kerana tujuan utama puasa adalah mencapai status takwa dengan mentaati, sentiasa mengingati serta mensyukuri nikmat Allah.
“Namun di sebalik kewajipan itu tidak dinafikan banyak kebaikan diperoleh berdasarkan kajian dibuat mengenai kesan ibadat puasa terhadap sistem badan. Ini kerana makanan halal yang kita makan tidak semestinya toyyibah atau berkhasiat kepada tubuh badan,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika membentangkan kertas kerja bertajuk Ramadan dan Sains pada Seminar Penghayatan Ramadan anjuran Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dengan kerjasama Hospital Pakar An Nur dan Persatuan Perubatan Islam Malaysia (PPIM).

Seminar bertemakan Puasa Membentuk Ketakwaan dan Kesejahteraan membabitkan kira-kira 150 pengamal perubatan, kakitangan hospital kerajaan dan swasta serta pertubuhan bukan kerajaan. Sebanyak enam kertas kerja dibentangkan merangkumi aspek ibadah serta panduan perubatan kepada pesakit di bulan Ramadan.

Pada pembentangan itu, Dr Danial menjelaskan kajian dilakukan pelbagai pihak mengenai kesan makanan terhadap sikap manusia serta keberkesanan puasa membantu mengatasi masalah kesihatan yang dihadapi sesetengah pihak sebagai panduan masyarakat umum.

Antara diketengahkan ialah laporan  mengenai makanan ringan boleh menyebabkan kerosakan jantung dan kumpulan berisiko adalah remaja belasan tahun yang ketagih makanan ringan. Kajian oleh Universiti Toronto pula mendapati makanan ringan boleh merosakkan otak.

Buku Dr Jack Goldstein mengenai puasa memberitahu amalan itu dapat membina kekuatan tubuh badan, sementara Dr Shahid Athar dalam laporan mengenai rumusan Kongres Kesihatan dan Ramadan yang diadakan di Casablanca pada 1994 turut memperakukan puasa Ramadan dari sudut sains dapat meningkatkan ketahanan tubuh.

Justeru, menurut Dr Danial, masyarakat tidak perlu bimbang terhadap kesan puasa kepada tubuh dan sistem imunisasi kerana terbukti amalan menahan diri daripada lapar dan dahaga pada siang hari bermula dari waktu imsak hingga berbuka memberi lebih banyak manfaat daripada kemudaratan.

“Sahur jika kita lakukan dikira ibadat dan faedah sains membuktikan dalam tempoh 24 jam, makanan paling penting ialah sarapan pagi. Yang malas sarapan adalah calon untuk penyakit obesiti, dia-betes dan sakit jantung. Jadi sahur ambil tempat sarapan pagi dan jika tidak makan 12 jam selepas itu pun kita tak ada apa-apa.

“Nabi galakkan kita bersahur pun sudah cukup saintifik. Begitu juga amalan makan kurma ketika berbuka puasa kerana kelebihan kurma mengandungi vitamin A, B1, B2, B3, B5 dan 20 asid amino yang bagus untuk sistem penghadaman selain memberi tenaga,” katanya.

Katanya, Ramadan bulan pendidikan untuk mentarbiah fikriah, jasadiah serta ruhiah dengan memastikan niat yang betul melaksanakan ibadat puasa dan pada masa sama mengambil kesempatan diberi Allah menggandakan ibadat sunat bagi merebut ganjaran dijanjikan.

Dr Danial berkata, kajian oleh Dr Ebrahim Kazim dari Akademi Islam, Trinidad, menunjukkan pada bulan Ramadan hormon yang banyak mempengaruhi tingkah laku manusia dinamakan opioids dirembeskan dalam tubuh menjadikan orang yang berpuasa dengan betul, banyak bertadarus serta berzikir lebih tenang.

Sementara Dr Ahmad E Kadi yang membuat kajian mengenai solat serta penyembuhan merumuskan hanya dengan mendengar bacaan al-Quran dapat menurunkan tekanan darah, mengurangkan nadi serta memberi kerehatan kepada otot.

“Satu lagi kajian tetapi belum disahkan, sebutan kalimah al-Quran seperti Alif Lam Min dan Ya Sin, baik untuk jantung serta otak. Namun, ini masih dalam kajian lagi. Apapun, nasihat saya kepada umat Islam, Ramadan ini jangan fokus masalah tetapi fokus kepada Allah, masalah akan reda,” katanya.

Friday, July 20, 2012

Ibadah Puasa.

Niat

Mengikut mazhab Imam Shafie, niat hendaklah 

dilakukan pada setiap malam. Para ulama berpendapat 
kita boleh bertaklid mengikut mazhab Imam Maliki yang
 mengharuskan niat puasa untuk sebulan Ramadan: Iaitu
 berniat untuk sebulan Ramadan dengan tujuan jika terlupa
 niat mana-mana malam di bulan ramadan niat mengikut 
Imam Maliki itu boleh dipakai. Niat Imam Maliki hendaklah 
dilakukan pada malam pertama puasa. Namun niat setiap 
malam hendaklah dilakukan.

Lafaz niat puasa yang sempurna:
Maksudnya: "Sahaja aku puasa esok hari kerana menunaikan
 fardu Ramadan tahun ini kerana Allah Taala"

Lafaz niat untuk sebulan:
Maksudnya: "Sahaja aku puasa sebulan kerana Allah Taala"

Keterangan-keterangan mengenai niat berpuasa :
1.
Wajib ditakyinkan (ditentukan) jenis puasa fardu seperti
Ramadhan, Nazar, Kifarah dan sebagainya.
2. Wajib dilakukan pada waktu malam bagi puasa wajib.
Ada pun puasa sunat boleh diniatkan pada siang
hari dengan dua syarat. Pertama, masanya sebelum
tergelincir matahari. Kedua, belum melakukan sesuatu
yang membatalkan puasa.
3. Menurut Imam Syafie wajib niat puasa pada tiap-tiap
malam. Imam Malik pula berpendapat, boleh niat puasa
sekalian Ramadhan dengan sekali niat pada awal
Ramadhan(malam pertama). Dan berhubung
dengan pendapat
Imam Malik ini, kita pengikut Mazhab Syafie adalah
 diharuskan bertaklid dengannya.
ADAB - ADAB KETIKA BERPUASA
Sesetengah daripada adab-adab yang
 baik bagi menambahkan kesempurnaan 
dan pahala puasa ialah :
1. Jangan banyak berludah .
2. Jangan membuang masa dengan berbual
 kosong, main terup, main dam dan sebagainya.
3. Menghindarkan diri daripada melihat 
perkara-perkara yang haram.
4. Menjauhkan diri daripada sebarang 
pendengaran yang haram.
5.
Jangan mengeluarkan perkataan-perkataan
yang mencarut atau kotor..
6. Menjaga tangan dari melakukan perbuatan
haram dan menahan kaki daripada
berjalan ke tempat-tempat maksiat.
7. Jangan berlebih-lebihan makan dan
minum ketika berbuka puasa.
8. Jangan boros dalam perbelanjaan
 makan minum dan sebagainya. 
9. Jangan banyak tidur, terutamanya waktu siang hari.



PERKARA-PERKARA YANG MENGHARUSKAN BERBUKA PUASA
Diharuskan berbuka puasa jika berlaku perkara-perkara berikut :
1. Kedatangan haid atau nifas(wajib berbuka) .
2. Sakit yang membahayakan.
3. Sakit yang tiada harapan sembuhnya.
4. Tersangat lapar atau dahaga yang membahayakan -- mencemaskan.
5.
Dalam perjalanan(safar) sejauh dua marhalah (kira-kira 60 batu) atau lebih .
6. Tua yang tiada kuasa(daya) berpuasa.
7. Kandungan dalam perut bagi perempuan.
8. Ibu yang menyusukan anak kecil .


PERKARA-PERKARA YANG MEMBATALKAN PUASA 

Puasa akan batal dengan salah satu daripada 
perkara di bawah ini :
1. Memasukkan sesuatu benda ke dalam 
rongga yang terbuka dengan sengaja.
2. Memasukkan sesuatu ke dalam dubur(jalan belakang) 
atau qubul(jalan depan) dengan sengaja .
3. Muntah dengan sengaja (jika termuntah, tidak batal puasa) .
4. Bersetubuh dengan sengaja, sekalipun tidak keluar mani.
5.
Mengeluarkan mani dengan sengaja atau dengan
 jalan bersuka-suka seperti berpeluk-cium
dan sebagainya.
6. Kedatangan haid atau nifas.
7. Gila walaupun hanya sekejap masa.
8. Mabuk atau pengsan sepanjang-panjang hari,
 dari terbit fajar hingga terbenam matahari.
9. Bersalin.
10. Berbuka puasa sebelum yakin terbenam matahari.
11. Murtad - iaitu orang yang keluar daripada agama Islam,
 sama ada dengan hati, perkataan
atau perbuatan.

PERKARA-PERKARA YANG TIDAK MEMBATALKAN PUASA
Puasa tidak akan batal dengan perkara- perkara di bawah ini :
1. Menelan air liur yang bersih dan dimaafkan
 orang yang gusinya selalu berdarah .
2. Bersuntik .
3. Termasuk debu atau tepung halus ke dalam rongga.
4. Termasuk alat atau nyamuk dan seumpamanya
 ke dalam rongga.
5.
Termasuk air berkumur-kumur atau air yang dihisap
ke hidung dengan tidak bersangatan.
6. Termasuk air mandi wajib atau mandi sunat, tetapi
batal puasa jika mandi bersejuk-sejuk
dan bersukaria.

PERKARA-PERKARA YANG MAKRUH KETIKA BERPUASA
 Perkara-perkara yang makruh dilakukan ketika berpuasa adalah seperti berikut :
1. Menggosok gigi selepas gelincir matahari .
2. Merasa makanan - kerana takut sampai ke dalam rongga.
3. Memamah sesuatu - kerana membanyakkan air liur dan ditakuti akan tertelan.
4. Mencium atau mengucup isteri.
5.
Banyak berkumur-kumur .
6. Mengelurkan darah seperti berbekam dan lainnya.                       


Related Posts with Thumbnails