Rasulullah saw bersabda :
“Setiap amalan
kebaikan yang dilakukan oleh manusia akan dilipatgandakan dengan sepuluh
kebaikan yang semisal hingga tujuh ratus kali ganda. Allah swt berfirman (yang ertinya),
‘Kecuali amalan puasa. Amalan puasa tersebut adalah untukKu. Aku
sendiri yang akan membalasnya. Disebabkan dia telah meninggalkan syahwat
dan makanan keranaKu. Bagi orang yang
berpuasa akan mendapatkan dua kebahagiaan iaitu kebahagiaan ketika dia
berbuka dan kebahagiaan ketika berjumpa dengan Rabbnya. Sungguh bau
mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau minyak
kasturi.” (HR Muslim)
Dalam riwayat lain dikatakan :
“Allah Ta’ala berfirman (yang ertinya), ‘Setiap amalan manusia adalah untuknya kecuali puasa. Amalan puasa adalah untukKu.’” (HR Bukhari)
Dalam riwayat Ahmad dikatakan :
“Allah ‘azza wa jalla berfirman (yang ertinya), ‘Setiap amalan adalah sebagai kafarah/tebusan kecuali amalan puasa. Amalan puasa adalah untukKu. Aku sendiri yang akan membalasnya.’” (HR Ahmad dengan sanad sahih sesuai dengan syarat Muslim)
PAHALA YANG TIDAK TERHINGGA DI SEBALIK PUASA
Dari riwayat pertama, dikatakan bahwa
setiap amalan akan dilipatgandakan sepuluh kebaikan hingga tujuh ratus
kebaikan yang semisal dengannya kecuali amalan puasa.
Amalan puasa tidaklah dilipatgandakan
seperti cara di atas kerana puasa itu tidak dibatasi dari segi gandaan
pahalanya. Oleh kerana itu, amalan puasa akan dilipatgandakan oleh Allah
hingga berganda-ganda tanpa ada batasan bilangan.
Kenapa boleh berlaku demikian?
Imam Ibnu Rajab Al Hanbali mengatakan :
“Kerana puasa adalah bahagian dari kesabaran”.
Mengenai ganjaran orang yang bersabar, Allah swt berfirman :
“Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” (QS Az Zumar : 10)
Sabar itu ada tiga bentuk :
- Sabar dalam melakukan ketaatan kepada Allah.
- Sabar dalam meninggalkan yang haram.
- Sabar dalam menghadapi takdir yang terasa menyakitkan.
Ketiga-tiga bentuk sabar ini semuanya terdapat dalam amalan puasa.
Dalam puasa tentu sahaja wujud di
dalamnya bentuk melakukan ketaatan, menjauhi perkara-perkara yang
diharamkan dan juga dalam berpuasa, seseorang akan berusaha untuk
bersabar dari perkara-perkara yang menyakitkan seperti menahan diri dari
rasa lapar, dahaga, dan lemahnya badan.
Itulah sebab kenapa amalan puasa boleh meraih pahala tidak terhingga sebagaimana sabar.
AMALAN PUASA ADALAH KHUSUS UNTUK ALLAH
Dalam riwayat lain dikatakan bahwa Allah swt berfirman :
“Setiap amalan manusia adalah untuknya kecuali puasa. Amalan puasa adalah untukKu.”
Riwayat ini menunjukkan bahwa setiap
amalan manusia adalah untuknya sedangkan amalan puasa, Allah khususkan
untuk diriNya. Allah menyandarkan amalan tersebut untukNya.
Kenapa Allah menyandarkan amalan puasa untukNya?
ALASAN PERTAMA
Di dalam puasa, seseorang meninggalkan
berbagai kesenangan syahwat. Perkara ini tidak didapati dalam
amalan-amalan lain. Semasa kita berihram misalnya, memang ada perintah
meninggalkan jima’ (berhubungan badan dengan isteri) dan meninggalkan
berbagai wangi-wangian. Namun bentuk kesenangan lain dalam ihram tidak
ditinggalkan.
Begitu juga dengan ibadah solat. Dalam
solat, memang kita dituntut untuk meninggalkan makan dan minum. Namun
itu dalam waktu yang singkat. Bahkan ketika hendak solat, jika makanan
telah dihidangkan dan kita merasa perlu pada makanan tersebut, kita
dianjurkan untuk menyantap makanan terlebih dahulu dan boleh menunda
solat ketika dalam keadaan sedemikian.
Tapi dalam amalan puasa, kita
dikehendaki meninggalkan berbagai macam syahwat yang tidak kita jumpai
pada ibadah-ibadah yang lain. Jika seseorang telah melakukan itu semua
seperti meninggalkan hubungan badan dengan isteri dan meninggalkan
makan-minum ketika puasa dan dia meninggalkan itu semua kerana Allah,
padahal tidak ada yang memperhatikan apa yang dia lakukan tersebut
selain Allah, maka ini menunjukkan benarnya iman orang yang melakukan
perkara semacam itu.
Itulah yang dikatakan oleh Ibnu Rajab :
“Inilah yang menunjukkan benarnya iman orang tersebut.”
Orang yang melakukan puasa seperti itu
sentiasa menyedari bahwa dia berada dalam pengawasan Allah meskipun dia
berada sendirian. Dia telah mengharamkan melakukan berbagai macam
syahwat yang dia sukai. Dia lebih suka mentaati Rabbnya, menjalankan
perintahNya dan menjauhi laranganNya kerana takut pada siksaan dan
sentiasa mengharap ganjaranNya.
Sebahagian salaf mengatakan :
“Beruntunglah orang yang meninggalkan syahwat yang ada di hadapannya kerana mengharapkan janji Rabb yang tidak nampak di hadapannya.”
Oleh kerana itu, Allah membalas orang
yang melakukan puasa seperti itu dan Dia pun mengkhususkan amalan puasa
tersebut untukNya dibandingkan amalan-amalan lainnya.
ALASAN KEDUA
Puasa adalah rahsia antara seorang hamba
dengan Rabbnya yang tidak ada orang lain yang mengetahuinya. Amalan
puasa berasal dari niat batin yang hanya Allah sahaja yang mengetahuinya
dan dalam amalan puasa ini terdapat bentuk meninggalkan berbagai
syahwat.
Oleh kerana itu, Imam Ahmad dan selainnya mengatakan :
“Dalam puasa, sukar sekali untuk terdapatnya riya’ (ingin dilihat / dipuji orang lain).”
Dari dua alasan inilah, Allah swt menyandarkan amalan puasa padaNya yang berbeza dengan amalan lainnya.
SESEORANG MEMASUKI SYURGA DI SEBABKAN PAHALA PUASA
Ada satu riwayat lain di mana Allah ‘azza wa jalla berfirman (yang ertinya) :
“Setiap amalan adalah sebagai kafarah / tebusan kecuali amalan puasa. Amalan puasa adalah untukKu.”
Sufyan bin ‘Uyainah mengatakan :
“Pada hari kiamat nanti, Allah swt akan menghisab hambaNya. Setiap amalan akan menimbus berbagai macam kezaliman yang pernah dilakukan sehingga tidak tersisa satu pun kecuali satu amalan iaitu puasa. Amalan puasa ini Allah akan simpan dan akhirnya Allah memasukkan orang tersebut ke syurga.”
Jadi, amalan puasa adalah untuk Allah
swt. Oleh kerana itu, tidak boleh bagi sesiapapun untuk mengambil
ganjaran amalan puasa tersebut sebagai tebusan baginya. Ganjaran amalan
puasa akan disimpan bagi pelakunya di sisi Allah swt.
Dengan kata lain, seluruh amalan
kebaikan dapat menghapuskan dosa-dosa yang dilakukan oleh pelakunya
sehingga kerana banyaknya dosa yang dilakukan, seseorang tidak lagi
memiliki pahala kebaikan apa-apa.
Ada sebuah riwayat yang menyebutkan
bahwa pada hari kiamat nanti, antara amalan keburukan dan kebaikan akan
ditimbang, satu yang lainnya akan saling memangkas. Lalu tersisalah satu
kebaikan dari amalan-amalan kebaikan tadi yang menyebabkan pelakunya
masuk syurga.
Itulah dia amalan puasa yang akan
tersimpan di sisi Allah. Amalan kebaikan lain akan memangkas keburukan
yang dilakukan oleh seorang hamba. Ketika tidak tersisa satu kebaikan
kecuali puasa, Allah akan menyimpan amalan puasa tersebut dan akan
memasukkan hamba yang memiliki simpanan amalan puasa tadi ke dalam
syurgaNya.
DUA KEBAHAGAIAAN YANG DIRAIH OLEH ORANG YANG BERPUASA
Dalam hadits di atas dikatakan :
“Bagi orang yang berpuasa akan mendapatkan dua kebahagiaan iaitu kebahagiaan ketika dia berbuka dan kebahagiaan ketika berjumpa dengan Rabbnya.”
PERTAMA : KETIKA SESEORANG BERBUKA PUASA
Ketika berbuka, jiwa begitu ingin
mendapat hiburan dari perkara-perkara yang dia rasakan tidak
menyenangkan ketika berpuasa, iaitu jiwa sangat senang menikmati
makanan, minuman dan menggauli isteri. Jika seseorang dilarang dari
berbagai macam syahwat ketika berpuasa, dia akan merasa senang jika
perkara-perkara tersebut dibenarkan semula.
KEDUA : KETIKA SEORANG HAMBA BERJUMPA DENGAN RABBNYA
Di mana ia akan menjumpai pahala amalan
puasa yang dia lakukan tersimpan di sisi Allah swt. Itulah ganjaran
besar yang sangat dia perlukan.
Allah swt berfirman :
“Dan kebaikan apa sahaja yang kamu
perbuat untuk dirimu niscaya kamu memperolehi (balasan) nya di sisi
Allah sebagai balasan yang paling baik dan yang paling besar pahalanya.” (QS Al Muzzammil : 20)
“Pada hari ketika tiap-tiap diri mendapati segala kebajikan dihadapkan (dimukanya).” (QS Ali Imran : 30)
“Barang siapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, niscaya dia akan melihat (balasan) nya.” (QS Al Zalzalah : 7)
BAU MULUT ORANG YANG BERPUASA DI SISI ALLAH
Ganjaran bagi orang yang berpuasa yang disebutkan pula dalam hadits di atas adalah :
“Sungguh bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau minyak kasturi.”
Seperti kita tahu bersama bahwa bau mulut orang yang berpuasa apalagi di siang hari sungguh tidak mengenakkan.
Namun bau mulut yang seperti ini adalah
bau yang menyenangkan di sisi Allah kerana bau ini dihasilkan dari
amalan ketaatan di samping mengharapkan ridha Allah. Sebagaimana juga
darah orang yang mati syahid di mana pada hari kiamat nanti, warnanya
adalah warna darah, namun baunya adalah bau minyak kasturi.
Keharuman bau mulut orang yang berpuasa di sisi Allah ini ada dua sebab :
PERTAMA :
Sebagaimana dijelaskan sebelumnya bahwa
puasa adalah rahsia antara seorang hamba dengan Allah di dunia. Ketika
di akhirat, Allah pun menampakkan amalan puasa ini sehingga makhluk pun
tahu bahwa dia adalah orang yang gemar berpuasa.
Allah memberitahukan amalan puasa yang
dia lakukan di hadapan manusia lainnya kerana dahulu semasa di dunia,
dia berusaha kuat untuk menyembunyikan amalan tersebut dari orang lain.
Inilah bau mulut yang harum yang dinampakkan oleh Allah di hari kiamat nanti kerana amalan rahsia yang dia lakukan.
KEDUA :
Barangsiapa yang beribadah dan mentaati
Allah, sentiasa mengharapkan ridha Allah di dunia melalui amalan yang
dia lakukan, lalu muncul dari amalannya tersebut bekas yang tidak terasa
enak bagi jiwa di dunia, maka bekas seperti ini tidaklah dibenci di
sisi Allah. Bahkan bekas tersebut adalah sesuatu yang Allah cintai dan
baik di sisiNya.
Ini disebabkan kerana bekas yang tidak
terasa enak tersebut muncul dalam rangka melakukan ketaatan dan
mengharap ridha Allah. Oleh kerana itu, Allah pun membalasnya dengan
memberikan bau harum pada mulutnya yang menyenangkan seluruh makhluk,
walaupun bau tersebut tidak terasa enak di sisi makhluk ketika di dunia.
Inilah beberapa keutamaan amalan puasa.
Inilah yang akan diraih oleh seorang
hamba yang melaksanakan amalan puasa yang wajib di bulan Ramadhan
mahupun amalan puasa yang sunnah dengan berlandaskan keikhlasan dan
sentiasa mengharap ridha Allah.
Ya Allah, berilah kemudahan kepada kami
sehingga kami mampu meraih keutamaan dari amalan puasa Ramadhan yang
kami lakukan. Kurniakanlah kepada kami ilmu yang bermanfaat, rezeki yang
baik serta amalan yang diterima sehingga kami bergembira apabila
bertemu denganMu dan mendapati pahala yang melimpah ruah yang disimpan
untuk kami hasil dari puasa kami di dunia.
No comments:
Post a Comment