Haji merupakan perlakuan
ibadah umat islam yang mempunyai banyak simbolik yang dikemukakan kepada manusia
dalam bentuk penonjolan diri, demostrasi atau perisytiharan, bukan menuntut
sesuatu yang bersifat kebendaaan atau keduniaan, tetapi demontrasi untuk
menyatakan tauhid dengan slogan dan laungan kalimah suci, Allahhu Akhbar, Allah
Maha Besar, berulang-ulang kali dengan keyakinan dan ketaqwaan, pengakuan yang
jelas dan tegas sekalipun kufur atau musyrikin tidak menyenanginya.
Pengisytiharan tauhid yang
jelas dan laungan yang tegas dilakukan serentak menyebut nama Allah, "Labayk
Allah Humma Labbyk, Labbaykka La Syarikalak Labbayk, Innal Hamda Wa al- Ni'mata
Laka wa al-Mulk, La Syarikalak", dilaungkan bukan kerana sesuatu kekurangan,
tetapi penyataan sesuatu ibadah dalam bentuk demontrasi menentang syirik,
kezaliman dan kesesatan yang dilakukan oleh manusia yang tidak mentauhidkan
Allah.
Sikap dan pendirian yang
tegas dalam perkara 'ubudiah yang menjadi ajaran para anbia' sejak
zaman-berzaman perlu diisytihar dengan jelas supaya sekali-kali jangan terlibat
dengan syirik atau tanghut.
Sebaliknya hendaklah
mengabdikan diri semata-mata kerana Allah - diri, pemikiran, fizikal, harta
benda dan nawaitunya hanya semata untuk Allah. Segala bentuk kesesatan, syirik
atau penyembahan system yang menuju ke arah taghut wajib dijauhi.
Islam tidak menuntut sikap
bertindak balas terhadap pihak yang memsongkan akidah, tetapi bersikap Islam,
kebaikan dan keamanan. Bagaimanapun, jika mereka sering dan terus berusaha
menyelewengkan manusia daripada mentauhidkan Allah maka diwujudkan suatu amalan
ibadah dalam bentuk demonstrasi terang-terangan bagi melawan kerja-kerja mereka
yang sesat sekalipun orang-orang musyrikin, golongan kuffar dan munafiqun tidak
menyenanginya.
PENSYARIATAN HAJI
|
Haji adalah merupakan salah
satu dari hukum Islam yang lima yang wajib ditunaikan oleh setiap Muslim, lelaki
dan perempuan apabila cukup syarat-syaratnya. Menurut jumhur ulama', fardhu haji
mula diwajibkan pada tahun ke enam Hijrah kerana pada tahun itulah turunnya
wahyu Allah yang bermaksud:
"Dan tunai atau
sempurnakanlah ibadat haji dan umrah kerana Allah" (Surah Al- Baqarah ayat
196)
Dalam pada itu Ibnul Qaiyim
menguatkan pendapat bahawa mulai diwajibkan haji itu ialah pada tahun ke
sembilan atau ke sepuluh Hijrah. Sesiapa yang menafikan hukum wajib haji itu
maka bererti kufur dan murtadlah ia dan terkeluar dari Agama Islam.
Sebagaimana firman Allah
yang bermaksud:-
"Dan menjadi kewajipanlah
bagi manusia terhadap Allah untuk mengunjungi rumah itu bagi yang sanggup
berjalan diantara mereka. Dan barang siapa yang mengingkarinya, maka
sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari sekalian alam"
(Surah Ali Imran ayat 97)
SEJARAH HAJI
|
Dari segi sejarah, ibadah
haji ialah syariat yang dibawa oleh junjungan Nabi kita Muhammad S.A.W. sebagai
membaharui dan menyambung ajaran Nabi Allah Ibrahim A.S. Ibadat haji mula
diwajibkan ke atas umat Islam pada tahun ke-6 Hijrah, mengikut haul yang mashur
iaitu dengan turunnya ayat 97 surah Al-Imran yang bermaksud :
" Dan Allah Taala mewajibkan
manusia mengerjakan ibadat haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang
mampu dan berkuasa sampai kepada-Nya dan sesiapa yang kufur dan ingkar kewajipan
haji itu, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya dan tidak berhajatkan sesuatu pun
daripada sekelian makhluk".
Pada tahun tersebut
Rasulullah S.A.W. bersama-sama lebih kurang 1500 orang telah berangkat ke Makkah
untuk menunaikan fardhu haji tetapi tidak dapat mengerjakannya kerana telah
dihalang oleh kaum Quraisy sehinggalah mewujudkan satu perjanjian yang dinamakan
perjanjian Hudaibiah.
Perjanjian itu membuka jalan
bagi perkembangan Islam di mana pada tahun berikutnya ( Tahun ke-7 Hijrah ),
Rasulullah telah mengerjakan Umrah bersama-sama 2000 orang umat Islam. Pada
tahun ke-9 Hijrah barulah ibadat Haji dapat dikerjakan di mana Rasulullah S.A.W.
mengarahkan Saidina Abu Bakar Al-Siddiq mengetuai 300 orang umat Islam
mengerjakan haji.
RASULLULLAH S.A.W
MENUNAIKAN HAJI
Nabi kita Muhammad S.A.W
telah menunaikan fardhu haji sekali sahaja semasa hayatnya. Haji itu dinamakan
"Hijjatul Wada'/ Hijjatul Balagh/ Hijjatul Islam atau Hijjatuttamam Wal Kamal
kerana selepas haji itu tidak berapa lama kemudian baginda pun wafat. Baginda
telah berangkat ke Madinatul Munawwarah pada hari Sabtu, 25 Zulkaedah tahun 10
Hijrah bersama isteri dan sahabat-sahabatnya seramai lebih 90,000 orang Islam.
Baginda telah menyempurnakan
amalan-amalan sunat Ihram, memakai ihram dan berniat ihram di Zulhulaifah,
sekarang dikenali dengan nama Bir Ali, 10 km daripada Madinah dan baginda sampai
di Makkah pada 04 Zulhijjah setelah mengambil masa 9 hari dalam perjalanan.
Baginda berangkat ke Mina pada 08 Zulhijjah dan bermalam di situ.
Kemudian ke Arafah untuk
berwukuf pada 09 Zulhijjah yang jatuhnya pada hari Jumaat. Rasulullah S.A.W
telah menyempurnakan semua rukun dan wajib haji hingga 13 Zulhijjah. Dan pada 14
Zulhijjah, Rasulullah S.A.W telah berangkat meninggalkan Makkah Al-Mukarramah
menuju balik ke Madinah Al-Munawwarah.
PERISTIWA SEMASA HIJJATUL
WADA'
Di masa wukuf terdapat
beberapa peristiwa penting yang boleh dijadikan pegangan dan panduan umat Islam
telah berlaku, di antara ialah seperti berikut :
- Rasulullah S.A.W minum susu
di atas unta supaya dilihat oleh orang ramai bahawa hari itu tiada puasa atau
tidak sunat berpuasa pada hari wukuf.
- Seorang Sahabat jatuh dari
binatang tunganggannya lalu mati, Rasulullah S.A.W. menyuruh supaya mayat itu
dikafankan dengan 2 kain ihram dan tidak membenarkan kepalanya ditutup atau
diwangikan jasad dan kafannya. Sabda Baginda pada ketika itu bahawa " Sahabat
itu akan dibangkitkan pada hari kiamat di dalam keadaan berihram dan
bertalbiah".
- Rasulullah S.A.W. menjawab
soalan seorang ahli Najdi yang bertanyakan " Apakah itu Haji ?". Sabdanya yang
bermaksud " Haji itu berhenti di Arafah". Siapa tiba di Arafah sebelum naik
fajar 10 Zulhijjah maka ia telah melaksanakan haji.
- Turunnya ayat suci
Al-Quranul Karim surah Al-Maidah yang bermaksud :
" Pada hari ini aku telah
sempurnakan bagi kamu agama kamu dan aku telah cukupkan nikmatku ke atas kamu
dan aku telah redha Islam itu menjadi agama untuk kami"
Daripada sejarah dan
peristiwa ringkas itu cubalah kita teliti betapa Rasulullah S.A.W telah
menyempurnakan haji dengan pengorbanan Baginda bersama sahabat-sahabat yang
berjalan dari Madinah Al-Munawwarah ke Makkah Al-Mukarramah selama 9 hari
berbanding pada hari ini kita menaiki kapal terbang yang boleh sampai ke Tanah
Suci kurang daripada 9 jam. Ini perkara yang perlu direnungkan apabila kita
menghadapi sebarang kesusahan di tanah Suci kelak.
SYARAT WAJIB HAJI DAN
UMRAH
|
Syarat-syarat wajib haji dan
umrah itu adalah sama sahaja iaitu "
- Islam
- tidak wajib atas
orang kafir dan murtad
- Baligh
- tidak wajib
atas kanak-kanak tetapi sah hajinya dan tidak gugur wajibnya bila baligh
- Berakal
- tidak wajib
atas orang gila dan jika dilakukan juga, tidak sah hajinya
- Merdeka
- Hamba abdi
tidak diwajibkan, tetapi sah hajinya dan diberi pahala
- Berkuasa / Kemampuan
-
Berhubung dengan berkuasa atau berkemampuan, ini ialah berdasarkan kepada Firman
Allah S.W.T yang bermaksud:
" Dan menjadi
kewajipanlah bagi manusia terhadap Allah untuk mengunjungi rumah itu bagi yang
sanggup berjalan di antara mereka" (Surah Ali Imran ayat 97)
Dalam masalah berkuasa atau
berkemampuan untuk mengerjakan haji dan umrah ini adalah berkuasa kepada dua
bahagian:-
a) Berkuasa atau
berkemampuan dengan sendiri; dan
i) Berkuasa mengeluarkan
belanja tambang dan segala perbelanjaan lain untuk melakukan pekerjaan haji dari
mula hingga akhir. ii) Mempunyai bekalan dan perbelanjaan yang cukup bagi
saraan nafkah orang yang dibawah tanggungannya, iii) Ada kenderaan pergi dan
balik, iv) Aman dalam perjalanan, yakni tidak ada marabahaya yang mengancam
keselamatan diri dan harta. Ini termasuklah juga tidak ada penyakit yang
membahayakan tubuh badan, v) Sihat tubuh badan, vi) Berkesempatan masa
untuk mengerjakan haji dan umrah.
Sebagaimana Sabda Rasulullah
s.a.w. yang bermaksud:-
"Dari Anas r.a.
katanya: Rasulullah s.a.w ditanya " Apakah yang dimaksudkan dengan "sabil"?
Rasulullah s.a.w. menjawab: " Bekalan dan perjalanan" Riwayat- Daruqutni
b) Berkuasa dengan bantuan
orang lain.
i) Orang yang mempunyai
cukup syarat wajib haji, tetapi tidak dapat mengerjakan hajinya sendiri kerana
keuzuran dan sakit yang tidak ada harapan akan sembuh, atau telah terlalu tua
umurnya serta telah putus asa tidak dapat pergi sendiri menunaikan
hajinya.
ii) Orang yang telah meninggal dunia yang berupaya semasa
hidupnya, tetapi tidak mengerjakan haji, maka terhutanglah fardu haji atasnya
sehingga warisnya atau orang yang menerima wasiatnya menunaikan hutang hajinya
itu dengan upah atau secara sukarela.
Dalam masalah mengerjakan
haji untuk orang lain atau upah haji ini, Rasulullah s.a.w yang
bermaksud:
" Dari Laqit
bin Amir r.a bahawa dia telah datang kepada Rasulullah s.a.w dan berkata: "
Bahawa bapa saya seorang yang telah tua, tidak berdaya menunaikan haji dan
umrah, dan tidak berkuasa mengikuti rombongan atau berjalan untuk mengerjakan
haji atau umrah" Rasulullah s.a.w. bersabda : " Tunaikanlah haji untuk bapamu
dan umrahnya sekali". Riwayat - Abu Daud dan Tarmizi
SYARAT -
SYARAT WAKIL ATAU ORANG MENGAMBIL UPAH HAJI
Syarat-syarat
untuk menjadi wakil atau mengambil upah menunaikan haji orang lain ialah:-
- Orang itu telah pun
menunaikan fardu haji untuk dirinya sendiri dengan sempurnanya, Sebagaimana
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:- "Dari Ibnu Abbas r.a bahawa Rasulullah
s.a.w mendengar seorang lelaki berkata ketika mengerjakan haji: " Aku sahut
seruan mengerjakan haji menggantikan Syubrumah". Lalu Rasulullah s.a.w. bertanya
kepadanya: "Sudahkah engkau mengerjakan haji untuk diri engkau sendiri" ? Jawab
lelaki itu, "Belum". Rasulullah s.a.w berkata kepadanya, kalau begitu hendaklah
engkau kerjakan haji untuk diri engkau sendiri dahulu, kemudian engkau kerjakan
haji untuk Syubrumah pula" (Riwayat-Abu Daud dan Ibnu Majah)
- Hendaklah melakukan fardu
haji untuk seorang sahaja bagi satu musim haji.
- Mestilah berihram pada
miqat orang yang dihajikan itu atau pada tempat yang sama jauhnya dengan miqat
itu. Jika ditentukan kepadanya, maka hendaklah dia berihram pada sesuatu miqat
yang ditentukan, jika tidak ditentukan, maka haruslah bagi orang yang mengambil
upah itu berihram pada miqat yang dilaluinya. Bagi orang yang berada di Mekah
yang mengambil upah haji, maka wajiblah dia keluar kepada miqat yang
dihajikannya, atau boleh juga pada mana-mana miqat yang lebih hampir kepadanya.
Jika dia berihram daripada miqatnya (di Mekah) nescaya berdosa dan wajib atasnya
dam.
- Hendaklah seorang yang
cukup mahir bagi mengerjakan ibadat haji itu dengan sempurnanya, seperti dia
mengerjakan haji untuk dirinya sendiri.
RUKUN HAJI DAN
UMRAH
|
RUKUN HAJI (6 PERKARA)
|
RUKUN UMRAH (5
PERKARA)
|
- Niat ihram mengerjakan
haji
- Wukuf di Arafah
- Tawaf di Kaabah
- Sa'ie di antara Bukit Safa
dan Marwah
- Bergunting atau bercukur
rambut
- Tertib pada kebanyakan
rukunnya
|
- Niat ihram mengerjakan
umrah
- Tawaf
- Sai'e
- Bergunting atau
bercukur
- Tertib
|
|
|
|
|
WAJIB HAJI DAN
UMRAH
|
Ibadat haji dan Umrah bukan
sahaja mempunyai rukun-rukun masing-masing bahkan juga mempunyai wajib-wajibnya
yang mesti dilaksanakan. Sebagaimana yang telah diketahui, sesiapa yang
meninggalkan salah satu rukun haji tidak sah atau batal, sebaliknya jika sesiapa
yang meninggalkan salah satu wajib-wajib haji, maka hajinya sah tetapi wajiblah
membayar dam.
WAJIB HAJI (6 PERKARA)
|
WAJIB UMRAH (2
PERKARA)
|
- Niat ihram di Miqat
tertentu
- Bermalam di
Muzdalifah
- Melontar Jumrah
'Aqabah'
- Bermalam di Mina selama dua
atau tiga malam Tasyriq, iaitu pada 11, 12 dan 13 Zulhijjah,
- Melontar ketiga-tiga Jumrah
pada hari tasyriq, iaitu pada 11,12 dan 13 Zulhijjah dan,
- Meninggalkan
perkara-perkara larangan semasa dalam ihram
|
- Niat ihram di Miqat
- Meninggalkan
perkara-perkara larangan semasa dalam ihram
|
JENIS-JENIS HAJI
|
Haji dan Umrah itu ada 5
jenis, iaitu:
JENIS-JENIS HAJI DAN
UMRAH
|
- Haji jenis Ifrad
- Haji jenis Tamattu'
- Haji jenis Qiran
- Haji sahaja, dan
- Umrah sahaja
|
HAJI JENIS IFRAD
Ifrad maknanya " berasingan" jadi haji ifrad itu ialah mengerjakan haji dan
umrah secara berasingan, iaitu dikerjakan haji dahulu hingga selesai dan
kemudian baharulah dikerjakan umrah dalam tahun itu atau dikerjakan umrah
sebelum menjelang bulan-bulan haji setelah itu barulah dikerjakan haji.
HAJI JENIS
TAMATTU' Tamattu' ertinya bersenang-senag, jadi Haji Tamattu' itu ialah
mengerjakan umrah dahulu dalam bulan-bulan haji, setelah selesai mengerjakan
umrah lalu bersenang-senang dengan sebab telah tidak terikat lagi dengan pantang
larang ihram. Kemudian setelah sampai waktu haji berihramlah untuk mengerjakan
haji pula. Haji jenis ini dikenakan DAM mengikut syarat-syaratnya.
HAJI JENIS
QIRAN Qiran ertinya bersama-sama, jadi Haji Qiran itu ialah dikerjakan
kedua-dia haji dan umrah dengan serentak, iaitu dengan satu tawaf, satu sa'ie
dan satu bergunting, kerana kerja-kerja umrah itu dimasukkan dalam kerja-kerja
haji. Haji cara ini juga wajib melaksanakan DAM. Berhubung dengan kebolehan
mengerjakan haji Qiran ini sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Dari Ibnu
Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :
"Sesiapa mengerjakan haji
bersama umrah (iaitu Qiran) maka sahlah dia kerjakan satu tawaf dan satu sai'e
sahaja untuk kedua-dua haji dan umrah itu" (Riwayat - Turmizi)
DAM HAJI |
Pengertian DAM dari
segi bahasa ialah darah.
Ibadah gantian yang
berbentuk binatang ternakan yang disembelih atau digantikan dengan makanan atau
puasa.
Sebab-sebab diwajibkan dam:
- Melanggar pantang larang
dalam Ihram
- Meninggalkan
perkara-perkara yang wajib dalam ibadat haji atau umrah
- Mengerjakan Haji Tamattu'
atau Haji Qiran, menurut syarat-syaratnya
- Berlaku Ihsar bagi orang
yang berniat ihram
- Melanggar Nazar semasa
mengerjakan haji
- Luput Wuquf di Arafah
- Meninggalkan Tawaf Wada'
1. TERTIB DAN
TAQDIR
Pengertian: Tidak ada
pilihan dengan dam yang telah ditetapkan. Namun jika tidak terdaya, gantian akan
ditentukan mengikut hukum syara'.
Kesalahan Yang Dilakukan
|
Wuquf di
Arafah |
|
Melanggar
Nazar |
- Melanggar nazar semasa
mengerjakan haji
|
Meninggalkan
Perkara-Perkara Wajib Haji dan Umrah |
- Tidak melontar
Jamrah
- Tidak bermalam di
Muzdalifah
- Tidak bermalam di
Mina
- Tidak berihram di
Miqat
- Meninggalkan Tawaf
Wada'
|
Mengerjakan
Haji Tamattu' atau Haji Qiran - Ihram Tamattu' (dengan
syarat-syaratnya) |
- Ihram Qiran (dengan
syarat-syaratnya)
|
Dam yang
dikenakan:
Menyembelih binatang ternakan
seperti seekor kibasy, kambing atau satu pertujuh daripada lembu, unta atau
kerbau
JIKA TIDAK BERKUASA Berpuasa selama 3 hari pada bulan
haji & 7 hari apabila ia balik ke tempatnya
JIKA TIDAK
BERKUASA Tanggungan Sendiri
|
|
|
|
No comments:
Post a Comment